söndag 11 juni 2017

Jag träffade 88 åriga Esther Franklin - född i Småland 1884 - i Los Angelse i maj 1972


Ibland tar det mycket lång tid innan vissa saker faller på plats och tillräcklig information finns för att ett möte skall bli en story. Mina möten i maj månad 1972 med Esther Franklin, boende i Los Angeles, kan nu bli en story. Nyligen  fick jag en del ny information om Esther. http://bit.ly/2i6xSvs 

Den som lämnat denna information heter Peter Josefsson och han sände ut en fråga på nätet om Esther Franklin, som var hans fars faster, för snart fem år sedan, dvs 04/12/2012. 

Se Peters text; http://bit.ly/2rZAGOh

Jag gjorde under fyra månader 1972 – februari-juni – en omfattande journalistisk resa runt USA, det var bl a presidentval detta år och det fanns tusen och ett ting att skriva om. Jag skrev under den perioden för FLT – Förenade Landsorts Tidningar – som publicerade mina artiklar rätt många tidningar. Skall skriva lite mer om detta senare.

Jag har vid flera tillfällen googlat på Esthers namn, men inte kommit nån vart, men nu har jag alltså hittat ett och annat. Jag fick fram att Esther hette ”Ester Elin Josefin Johansson” som ung flicka och hon föddes den 14 april 1884 i Småland om jag minns rätt. Hon var alltså 88 år vid våra möten. Hon levde till hon var 95 år och avled 1 oktober 1979 i Los Angeles.

Emigrerade till USA som 16 åring

Redan vid 16 års ålder – dvs år 1900 - emigrerade hon till USA och hon drömde om ett bättre liv in det stora landet i väster. Jag visste sedan tidigare att Esther arbetat hos änkan till den stora järnvägsbyggaren – och mångmiljonären – E.H. Harriman, som något av en sällskapsdam. 

De nya uppgifterna säger att hon redan 1901/1902 anställdes hos familjen Harriman – då som en barnflicka. I familjen fanns då fem barn, varav speciellt ett - Averell Harriman - kom att bli ett mycket välkänt och betydande namn, bl a var han guvernör i staten New York från 1955. Han var även ambassadör i Ryssland och många presidenters specielle Rysslands expert hos ett flertal amerikanska presidenter.

Averell Harriman  " a wise man"

Jag har nyligen läst en bok “The Wise Men: Six Friends and the World They Madehttp://bit.ly/2rOFc3G där Averell Harriman är en av de sex. Dessa sex var under några årtionden med och formade USA´s utrikespolitik och de arbetade mycket nära den högsta makten, både i bl a USA och Ryssland – dvs Roosevelt och Stalin. Författare till boken är  Walter Isaacson som bl a skrivet en bok om Steve Jobs – och Evan Thomas som också skrivit om Robert Kennedy.

När Esther kom till familjen Harrimans – 1901/02 – var den unge Averell nio-tio år och Ester 16-17 år. Jag minns att Esther berättade om en del bus som den unge Averell hade för sig, bl a ordnade han det så att när Esther en gång skulle öppna en dörr fick hon en spann vatten på sig. Den upplevelsen tyckte hon mycket om att berätta, speciellt när Averell blivit både guvernör och sedermera också ambassadör och när medarbetare till flertal presidenter. Bl a var Averell H en av nyckelpersonerna när President Kennedy och USA drabbades av Cuba-krisen under oktober 1962. Harriman visste att det enda som ryssarna förstod var maktspråk.

En av de nya uppgifterna för mig var alltså att Esther kom till Harrimans så tidigt. Man kan ju undra hur en så ung flicka kunde få kontakt med – och arbete hos - denna mäktiga familj, ev av landets mäktigaste.

Faster Märta bodde också i LA

I Los Angeles bodde under den aktuella tiden min faster Märta och hon hade lärt känna Esther och umgicks en del. Jag bodde hos Märta nån natt och följde med henne till Esther. Där träffade vi också en uruguaisk sångare – han ville bli operasångare – men han försörjde sig som diskare. Vi umgicks några kvällar, det dracks en del vin och vår uruguaisk vän sjöng så det stod härliga till och det var trevligt. Jag tror inte att han blev någon framstående sångare, men han och Esther var goda grannar och vänner. Han hjälpte henne med en del praktiska saker.

Nu skall jag sända dessa rader och de två bilderna som jag har på Esther till Peter. 

Vilket möte

Detta är ju ett rätt fantastisk möte, Peter och jag får kontakt med varandra tack vare en kvinna som jag träffade i maj 1972 i Los Angeles och som är avlägsen släkt med honom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar