söndag 7 oktober 2018

Vad kan Aung San Suu Kyi, president Barack Obama och jag ha gemensamt????


År 2001 – dvs 100 år efter att det första nobelpriset delats ut - infördes en ny traditionen inom Nobelvärlden. Nobelpristagarna besöker numera restaurangen i Nobelmuseet och där signerar pristagarna en stol med sitt namn, gärna med en kommentar.

Jag hade en gång hört talas om denna tradition men inte funderat speciellt mycket över detta lite roliga initiativ. Det är ju inte heller varje dag som jag besöker museet, men det hände nu på lördagseftermiddagen, då Nobel Calling 2018 avslutades, se särskilt inlägg.

Som vanligt är jag i tid vid evenemang som detta, en kopp kaffe bör absolut intas innan festligheterna påbörjas. Jag satt alltså vid mitt bord, ” i all sköns ro”, som min mamma brukade säga. Och så, helt plötsligt upptäckte jag en liten adresslapp på ett bordsben bredvid mig, där stod det President Obama och då mindes jag vad det var fråga om. Jag reste på mig, gick fram till bordet bredvid mig, lyfte på stolen som signalerade Obama och vände på denna stol och vad fann jag???

Nu kan läsaren lämpligt vi titta på den ena av mina bifogade foton, det andra kan du vänta lite med. Här står det Barack Obama PEACE 2009. Och detta stämmer ju – men vad står under hans namnteckning -  jo minsann är det den numera inte så populäre fredspristagaren Aung San Suu Kyi, Peace 1991 som skrivit sitt namn.

Men det är ju ett problem med det hela. Stolsigneringen påbörjades alltså från 2001, och Aung San Suu Kyi fick fredspriset 1991. Hon satt som bekant i husarrest i många år och hon släpptes först 2010. 

Pålitliga Wikipedia kan emellertid upplysa mig om att Aung San Suu Kyi år 2005 fick Olof Palmepriset och 2010 fick hon Wallenbergmedaljen. Det kanske var så att hon besökte Sverige för att ta emot dessa utmärkelser personligt och ex att utrikesministern tog med henne till museet så att hon fick signera en stol. Man kan ju då undra varför hon valde Obamas stol??? Storpolitik????

Därmed kan vi anse att detta problemet löst, men så uppstår ett problem med bild nr två, den stol jag började sitta på utan att ha nån aning om just det. Här står det alltså Bill Clinton - 2001 16/5 - , högst upp under stolen. Clinton har inte fått något nobelpris vad jag vet, men han har besökt Sverige och kanske tyckte dåvarande statsminister att Clinton också kunde få se museet, det brukar bli ett bra ”photo op” – som dom säger i Amerikat. Men jag är ändå inte säker på att han varit där, är det någon som kan veta detta?

Jag avslutande min kaffestund med att sitta på Obamas/Aung San Suu Kyis stol innan jag gick till en annan del i huset för att där intaga ett stycke äkta ”Nobel dessert”, och att den smakade gott var inget tvivel om.

Svar på rubrikens fråga: Vi har suttit på samma stol på Nobelmuseet - typ





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar