lördag 30 januari 2010

Var Heléne Fossmos död den 18 de 1999 Knutbys första mord?

Jag har tre frågor/trådar som jag mer eller mindre betraktrar som mina käpphästar, och jag tänker kort presentera dessa här, fråga/tråd 1 är:
Var Heléne Fossmos död den 18 de 1999 Knutbys första mord?

Vem Heléne Fossmo var torde de flesta känna till, hon var alltså Knutby pastorn Helge Fossmos första fru, som återfanns död i familjens badkar den 18 dec 1999. Varken polis eller rättsläkare hade några tankar om att Helénes död kunde vara något annat än en oerhört tragisk olycka. Men det fanns dock vissa funderingar om både det ena och det andra, men inget hände förrän Helge Fossmos andra hustru Alexandra sköts till döds den 10 januari 2004. Helge Fossmo blev sedemera dömd för till anstiftan till mord på Alexandra till livstids fängelse. Redan när Helge Fossmo greps av polis för inblandning i mordet på Alexandra började misstankar om att han kunde ha något att göra med också första hustruns död.

Jag "ramlade in i " fallet om Heléne Fossmos död via två frågor, dels satt jag som politisk ledamot (fp) i den sociala distriktsnämnden - den östra - i Uppsala kommun, dvs det var nämnden som skulle besluta var de tre Fossmobarns skulle hamna sedan Pappan hamnat i fängelse och deras biologiska Mamma - Heléne - var död sedan några år, och deras "styvmor" Alexandra också var död. Nämnden beslöt att placera barnen hos Helge Fossmos syster. Fp och m reserverade sig mot detta beslut.

Min "andra ingång" vad gäller Helénes död var att jag och min fru Birgitta hade studerat den smärtstillande substansen dextropropoxifen (DXP) - den substans som Heléne hade i sig i hög dos vid dödsfallet - sedan 1993. En yttert märklig omständighet kom snart fram, nämligen att den höga DXP-dosen till trots fanns inga som helst spår i Helénes magsäck vid obduktionen. Hon måste då ha fått i sig tabletterna på ett annat sätt, men hur.

Mina första tankar formulerade jag på en mycket ansedd diskussionstråd, nämligen Skalman.nu, som är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia - och jag menade att Heléne Fossmos död eventuellt mordet på henne var en kriminalhistorisk fråga. Så lång var det okej, men administratörerna ansåg efter två dagar och ca 800 besök - att jag talade för mycket i egen sak", det kunde jag acceptera. Därför lade jag upp mina inlägg på en tråd som hette - Alltominget - om jag inte minns fel. Där låg mina tankar och funderingar i mer än ett år, innan hela sidan brakade samman. Ev skulle det ha kunnat vara sabotage. När denna tråden/sedan stängde den 29 oktober hade min tråd haft 12 693 besök.

Det gick några veckor och det konstaterades av de databaser som fanns på Knutby-tråden var helt förstörda, men jag hade i alla flll varit så klok att jag hade kopierat av mina inlägg. Några av de verkliga entusiasterna beslöt dock sätta upp en ny tråd - den 22 nov 2009 -   Allt om Knutby, ett diskussionsforum för alla - och där lade jag åter in mitt material. Idag den 30 jan 2010 har denan tråd haft 930 bessök. I runda tal har de trådar där jag publicerat mina tankar om Heléne Fossmos död den 18 dec 1999 tilldags dator haft ca 14 000 besök.

Välkommen att besöka tråden:

http://alltomknutby.se/Forum/index.php/topic,13.0.html

Även på Newsmill har jag - den 26 febr 1009 - publicerat en artikel om Heléne Fossmo: Var Heléne Fossmos död den 18 december 1999 Knutbys första mord?

http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/26/var-helene-fossmos-dod-den-18-december-1999-knutbys-forsta-mord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar