måndag 30 augusti 2010

LCHF – Low Carb High Fat

Jag har tidigare här på bloggen nämnt att ett paradigmskifte ägt rum inom hemmets väggar då det gäller hur vi vill äta - men även då vi intager föda utom husets väggar.

Under rätt många år har Birgitta och jag gett akt på vad vi ätit, ofta har måltiderna intagits efter den tredelade tallriksmodellen, dvs en del pasta, ris , potatis eller bröd, en del grönsaker, rotfrukter och frukt och den sista tredjedelen kött, fisk, ägg.  Det var då också viktigt att vi inte tog för mycket av något, Du vet, viktväktarnas modell med points.

Periodvis har det fungerat bra, för B ofta riktigt bra men vi har ändå känt att något saknas.

När B nyligen besökte vårdcentralen träffade hon en läkare som började tala i helt andra banor, och det kan sammanfattas med ovan nämnda förkortning LCHF – Low Carb High Fat ( Lite kolhydrater - mycket fett).  Och då hände det, den så omtalade polletten föll ner – och helt plötsligt förstod vi att vi i grunden ville förändra vårt ätande. Jag räknande snabbt ut att nästan hälften av mina måltider bestod av kolhydrater – ofta bröd, gröt eller flingor till lunch, gärna potatis eller pasta - och jag använde så litet fett som möjligt….plus att jag ofta och gärna åt både frukt och grönt. Proteinintaget blev ofta fisk eller kött – som skulle ha så låg fetthalt som möjligt.

Det vi äter kan i stort sett delas in i tre kategorier, det är fett, protein och kolhydrater – som även kallas sockerkedjor, vilket var en riktig larmsignal för mig. Det är alltså sockerkedjorna jag skall ta bort och kraftigt öka intaget av fett -  det animaliska/naturliga fettet - och proteinintaget kan ligga kvar där det tidigare låg, enkelt uttryckt. Tidigare var det sockerkedjorna som först skulle förbrännas innan det var dags att göra sig av med fettet. Nu tar kroppen itu med fettet först, då det finns mycket litet sockerkedjor att förbränna. (De två senaste meningarna är tämligen förenklat uttryckt - men som jag uppfattat det hela).

En bra bild: Vi har en motor - som alltså arbetar med att förbränna vad vi dagligen äter. Tidigare gick den motorn på bensin, men numera drivs med diesel - för att motorn, dvs vi själva -  skall fungera är det alltså av största vikt vad vi stoppar in i motorn.

Som vanligt när vi tar in ny kunskap så läser vi vad som finns att läsa om det nya, och nu högläser vi följande bok – av Lars-Erik Litsfeldt, som bl a skriver om sig själv ” jag var fet som en gris och fick diabetes” http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411775

Nu är det främst inte för att gå ner I vikt som vi börjat äta enligt LCHF-modellen, vi tycker helt enkelt att vad som föreskrivs där passar oss – och så är det rätt så läckert att kunna tar en krämig sås till den goda köttbiten, sen äta ganska ordentligt av de goda ostarna och varför inte avrunda det hela med egenhändigt plockade blåbär med vispad grädde. Mat kan och skall smaka gott.

PS. Dagens lunch – för två personer - bestod av en omelett gjord på fyra ägg, fyra matskedar grädde, ett halvt baconpaket och en rejäl bit fetaost (plus de kryddor som Du önskar) --- så det smakade….

PS 2. Gurun inom LCHF-metoden är den numera välkände läkaren Annika Dahlqvist.

I ärlighetens namn var det Bitten Jonsson - specialist på beroendesjukdomar - som först gjorde oss uppmärksammade på problem med sockerkedjor och beroende. Se  http://www.bittensaddiction.com/
Jag tror att kunskapen om detta är viktigt för att mera förstå LCHF.

1 kommentar:

  1. I really like your writing style. Such a nice Post, Can’t wait for the next one.
    Dell Laptops

    SvaraRadera