söndag 12 februari 2017

Idag för 55 år sedan publicerade jag min första artikel i Länstidningen i Östersund


Som den siffer- och ”spara på saker nörd jag är” -  kan jag idag meddela att det är på dagen 55 år sedan jag publicerade min först artikel i Länstidningen (LT) i Östersund. Dagen var alltså den 12 febr 1962. Den enspaltig rubrik på mina 30 cm text, rätt långt tycker jag nu. ”Jazzidealist i Folkparken”.

Jag gick på Handelsgymnasiet i Östersund och tänkte kombinera mitt intresse för att skriva med mitt stora intresse för musik. Visst tänkte jag att det kunde ju vara kul att tjäna nån krona.

Jag hade nån vecka innan trampat upp till Länstidningen redaktion för jag ville alltså skriva om musik. Den andra lokaltidningen hette Östersunds Posten (ÖP) och den var betydligt större än LT. För ÖP skrev en kille som hette Staffan Johansson om olika musikaliska evenemang och jag blev helt enkelt inspirerad av honom. 

Staffan heter sedan många år Staffan Uddeholt, och är FB-vän. Vi blev goda konkurrenter och fortsatte vår vänskap under flera Uppsala år. Staffan studerade internationella frågor och började jobba på SIDA och reste världen runt. Senast vi träffades var när den jämtländska studentföreningen Jamtamot fyllde 100 år – det var visst 2015.  Vi kom med i Jamtamot 1964-1965

Inför det att jag skulle upp till LT för att erbjuda mina tjänster så hade jag lärt in en kortare berättelse om vad jag ville göra. Visst var det nervöst, men jag presenterade mig för den första som jag såg på redaktionen och det visade sig att han var vaktmästare varför jag fick gå en trappa till för att komma in på den riktiga redaktionen.

Så kom då en dag då redaktionssekreteraren ringde mig och ville att jag skulle besöka Folkparken och skriva om en amerikansk jazzmusiker vid namn Barry Washington. Jag kan inte påstå att jag minns honom speciellt, inte heller att jag någonsin mer hört om honom.

Vad jag däremot minns var att det kändes lite kymigt att göra sin första intervju på engelska och för att få stöd under intervjun så tog jag med mig bästa kompisen Göran Jonsson, numera också FB vän och tillsammans gjorde vi intervjun.

PS 1. En annan av mina FB vänner är en av LT´s f d chefredaktörer Birger Ekerlid

PS 2. Jag kom just ihåg att jag tidigare hade publicerat en insändare i ÖP om skoldanser. Där angrep jag skolstyrelsens i Östersund ordförande frisörmästare Nils H Lundgren att inte de arrangerande skolföreningarna fick mer av dansernas vinster – utan dessa gick till skolan. Han var också nån slags ordförande för den nya gymnasieformen handelsgymnasiet i Östersund.


Att jag tordes skriva det jag gjorde var tufft, tycker jag idag än idag. Jag var nog lite stolt för vad jag gjorde. Inom nåt år var det helt andra regler som gällde för skoldanser. Kamrater på Handels, Teknis och Läroverket ordnade egna skoldanser och tjänade bra med pengar. Några skoldanser av gammalt format fanns inte mer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar