tisdag 6 oktober 2015

Hans Rosling den stora stjärnan på Publicistklubbens möte 5 okt.


För några veckor sedan besökte jag en föreläsning med den världskände fysikern Stephen Hawking som besökte Stockholm. Det var den mest fascinerande föreläsningen jag upplevt på 50 år inom universitetsvärlden. I början av september var det alltså 50 år sedan jag skrevs in vid Uppsala universitet.

Nu har alltså nästa 50-års period inletts, och med en föreläsning som endast var snäppet under Hawkings. Med detta vill jag säga att jag på måndagskvällen besökte Publicistklubben i Stockholm och den stora stjärnan där var professorn i global hälsa Hans Rosling. Det är andra gången jag ser och hör honom live och det är en upplevelse av stora mått. Visst är det spännande att se honom på TV, men knappast inget slår honom uppträda live.

PK bjuder också på en debatt vid sina möte och den här gången var det Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet och Ulf Johansson, programchef riksnyheter på SVT som medverkade samt PK´s ordförande Björn Höger. Han avslutade debatten med att komma med en fråga från sin mamma, som tyckte att Rosling verkade lite sliten efter sitt intensiva arbetsschema. Roslings svar ser Du här http://bit.ly/1RrUD66

Man kan klart säga att den här kvällen blev Roslings, de andra två i panelen blev mera stafflagefigurer. Det är med andra ord inte lätt att konkurrera med Rosling, som numera är en världsstjärna – rent av.

Sin vana trogen ställer han ett antal frågor till publiken och vi får en mentometerknapp  (som bl a användes när ungdomar skulle röst i Tio i topp för snart hundra år sedan – eller vad det heter, våra klick kan alltså. Det är en ren kunskapskontroll. Som framgår av mina bilder så var en fråga; Hur många av världens barn får mässling-vaccin?

De närvarande Journalisterna igår visade sig var de som svarat allra bäst, dvs gett flest rätta svar som Rosling någonsin har fått under sina år av föreläsande om detta. Nu har ju vi varit lite smarta och läst på, skam vore annars.

Referat från gårdagens höjdarmöte får en aktiv kollega – den här gången från Expressen - svara för. Det bär mig emot lite grann att referera till nån av kvällstidningarna, men det får vara för den här gången. http://bit.ly/1GtS90x

På den här länken har du både Roslings föreläsning och den efterföljande debatten http://bit.ly/1OUPuVE

Sammantaget: En fantastisk kväll med en stor personlighet som ville ge journalisterna mera kunskap, så att de därmed kan upplysa den s k allmänheten








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar