fredag 26 februari 2016

När jag träffade Olof Palme och fredsduvan i Paris 6 aug 1981 - http://on.fb.me/1oDR8k4



Dessa två bilder – på Olof Palme och mig själv – togs den 6 aug (Hiroshima-dagen) 1981 i Paris. Jag deltog i den s k fredsmarschen, som vissa kallade Kvinnomarschen, men vi var dock några män, företrädesvis skäggprydda och med stor gammal ryggsäck.
Marschen gick från Köpenhamn till Paris och var ca 112 mil lång, den tog 45 dagar att vandra och 6 – 7000 deltagare var med vid intåget i Paris.
Själv deltog jag den sista veckan och promenerade med den sista dagen – in i Paris längs Champs Elysees, vilket var mäktigt
Olof Palme var som av en händelse i Paris och han kom till Port d Àubervillier i Paris utkanter - efter ett möte med sin franske kollega Pierre Mauraoy. Den kilometerlånga marschen gjorde just vid den paltsen en paus – och vips stod Palme framför mig. Efter några korta frågor fick jag Palme att ställa sig framför Fredsduvan som var en symbol för marschen – och bilder togs.
Inför valet 1982 kom Palme och hans pressekreterare Leif Gustavsson till Uppsala och jag hade då med mig bilden för att få en autograf. När Leif G såg bilden utbrast han. ”Vilken j-a bra bild på Olof. Får vi köpa den nu när han skall bli statsminister?” Det var den gången i mitt liv då jag hann svara sådär lite smart, det som man oftast missar. Jag sa: ”Ja på ett villkor” – ”Vilket villkor då” frågade Leif G. Jag svarade: ”Jag vill ha Palmekommissionen med dedikation”. – ”Visst får du det” svarade Leif. Jag fick boken och partiet köpte bilden.
Leif G - sade till mig - efter Palmes död - att min bild var den första han fick i åtanke under natten för mordet, ett beröm som gott som något. Han sade också att  Palme själv tyckte mycket om bilden - för att vara på honom själv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar